תרמוקיר – אחריות סביבתית LCA ו- EPD

צילום: יוסי מסה 
ההשפעות הסביבתיות של ענף הבנייה תלויות לא רק בשיטות הבנייה והתכנון אלא גם במוצרים בהם נעשה שימוש. חברת תרמוקיר מקיבוץ חורשים, בהובלת המנכ"ל הוותיק אלי כהן, בחרה בהטמעת צמצום ההשפעות הסביבתיות כשיטת חשיבה בניהול ובפיתוח מוצרי הבנייה שלה.
מרכיב מרכזי בתהליך הוא ניתוח LCA (Life Cycle Assessment ) הערכת מחזור חיים של כל מוצרי החברה ותצהיר סביבתי EPD (Environmental Product Declaration) לכל אחד מהם.
LCA הוא כלי מעשי לאמידת השפעות סביבתיות הקשורות במוצר, לכל אורך חייו החל מחציבת חומרי הגלם, עיבודם, שינועם, הפיכתם למוצר ועד לשלב סוף השימוש בהם. ה-EPD מהווה את "תעודת היושר" של המוצר מבחינה סביבתית. הניתוח מאפשר להסיק היכן מקורות הזיהום בייצור, ולהבין את ההזדמנויות, הסיכונים והחלופות העומדים לרשות החברה לכל אורך שרשרת הייצור על מנת לבצע החלטות אסטרטגיות מושכלות לשיפור מידת הקיימות של המוצרים שלנו.
 

אלי מרחיב ומספר: " לפני שני עשורים שמנו את הנושא הסביבתי כאג'נדה של תרמוקיר, והבנו שצריך קודם כל לטפל בנושא אצלנו בבית ולהפחית את זיהום הסביבה. אנחנו חיים באמצע קיבוץ ויש פוטנציאל לזיהום אבקות מהמפעל שלנו, אבל לא רצינו שהילדים והנכדים שלנו יגדלו בתוך סביבה כזאת, ולכן חשבנו שזה נכון לטפל בעניין הזה.
LCA ו-EPD לוקחים אותנו כמה צעדים קדימה – הם גורמים לנו כיצרן להסתכל במיקרוסקופ לתוך כל מוצר ומוצר, ולתוך כל חומר גלם שמייצרים, כדי להבין עד כמה לכל שלב במחזור החיים שלו יש השפעה על פליטת גזי החממה. ה-LCA הוא גם קריטריון לבחירת הספקים שלנו, היום זה גם קריטריון להעדפה של מוצרים כחול-לבן. כשבודקים את ההשפעה של חומרי הגלם שלנו, אפשר להבין את ההשפעה של ההובלה הימית ואת כל המשבר הזה שעוברים היום. זה מתחבר אחד לאחד, ומבינים איך הדברים הללו משפיעים על תוצאות ה"LCA-.
אנחנו בחרנו ללכת בדרך העתידית, ולא להכניס עוד חומרים מזהמים ברגע שיש לנו אפשרות להקטין ולהפחית אותם. אנחנו מטפלים בכל שרשרת הערך – משלב חומרי הגלם הבתוליים עד שלב האריזה, ועד ההגעה ללקוח. יש הרבה מאוד חומרי גלם שצריך להחליף, בעיקר כאלה שיצורם כרוך ביצירת פליטות מזהמות משריפת דלקים. אנחנו מחפשים כל הזמן חומרים בהם בוצעה הפחתה במדדים אלה. בימים אלה אנחנו מקדמים גם אופטימיזציה של אריזות, כדי להפחית את השינוע ולהגיע לאתרים עם אריזות אופטימליות ללקוחות שלנו.
תרמוקיר היא חלוצה בתחום שהוא יחסית חדש גם בחו"ל ולא רק בישראל . לפני כשבע שנים חתמה החברה על הסכם לזיכיון בלעדי עם חברת SAKRET, קונצרן בינלאומי שיש לו עם מעל 60 מפעלים בעולם. "אני יכול להגיד לך ששמחנו להיות מגדלור לאירופאים בנושא הזה. היינו הראשונים בקבוצה שהתחילו לעשות את התהליכים האלה של  LCA ו-EPD. אנחנו נשאלים ומציגים להם את התהליכים הללו, יש חילופי מידע ואנחנו מובילים בתחום" מסכם כהן.

דילוג לתוכן