הכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית התקיים היום, 1.3, במתחם הכנסים באיירפורט סיטי.  בכנס נכחו מאות יושבי ראש ומנכ"לים ממפעלי וקיבוצי התעשייה הקיבוצית.

הכנס נפתח בהקרנת ברכה מצולמת של נשיא המדינה שבה ציין את 60 שנות פעילות האיגוד ואת תרומתו לתעשייה הקיבוצית. בין משתתפי הכנס נכחו יאיר גולן – סגן שרת הכלכלה, רוני אלשיך – מפכ"ל המשטרה לשעבר ואיילת נחמיאס ורבין – ראש מכון הייצוא. ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, שלח ברכה מצולמת בעקבות שהייתו בבידוד.

לאחר מכן בירך סגן שרת הכלכלה יאיר גולן: "התעשייה הקיבוצית היא נכס אסטרטגי למדינת ישראל. החקלאים בעמל כפים מעבדים את האדמה, שומרים על הגבולות ודואגים לביטחון התזונתי של כולנו. לצד זאת, ישנה תעשייה משגשגת ופורחת של מפעלים המספקים פרנסה וקהילה לתושבי הפריפריה ומהווים מודל לשיתוף פעולה בין יהודים וערבים. חיזוק התעשייה הקיבוצית משמעותו חיזוק החוסן הלאומי של מדינת ישראל".

בסיום הברכות, נפתח המושב הראשון של הכנס בסדרת הרצאות על מאקרו כלכלה אחריות תאגידית ומה שביניהם, בין הדוברים: רו"ח דורון שטיין מ BDO, פזית כהן חזות מנכ"לית ביטוח חקלאי, שלמה אטיאס מנכ"ל רשות ההשקעות ויעל רביע צדוק סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ. את המושב נעלה מיכל צורן מנהלת תחום סחר חוץ באיגוד התעשייה הקיבוצית אשר הדגישה את חשיבות העמידה בסטנדרטים לאחריות תאגידית בפעילות הבינלאומית.

בחלקו השני של הכנס נערך פאנל על הנושאים הבוערים בתעשייה בכלל ובתעשייה הקיבוצית בפרט ביניהם חדשנות בתעשייה ואתגרי ההון האנושי. בפאנל השתתפו: דרור בין – מנכ"ל רשות החדשנות, נמרוד בצר – מנכ"ל אדם מילא, מירי גל בורט – מנכ"לית EER גלובל, רונית הראל – מנהלת תחום פיתוח הון אנושי באיגוד התעשייה הקיבוצית ורפי נבו – מנהל תחום חדשנות טכנולוגיות ויזמות באיגוד התעשייה הקיבוצית. משתתפי הפאנל, בהנחייתו של איש התקשורת אטילה שומפלבי, דנו בפתרונות לבעיה של חוסר עובדים במפעלי הפריפריה והציגו את הפתרונות החדשים שמוביל איגוד התעשייה הקיבוצית.

בהמשך, שוחח ד"ר שלמה נס עם אטילה שומפלבי על האתגרים בכלכלה. לשאלתו של אטילה, האם הממשלה בראשית משבר הקורונה נהגה כמו שצריך? הבהיר דוקטור נס שהמזל הגדול של הממשלה הקודמת היא שארה"ב הזרימה מיליארדים לכלכלה האמריקאית וחלק מאותם כספים הגיעו לחברות ישראליות אך הממשלה הייתה צריכה ויכולה לעשות יותר. משטרת ישראל משתמשת בתוכנות כמו פגסוס כבר שנים, המדינה זרקה מתחת לגלגלי האוטובוס גם את NSO גם את אגרסקו ועוד חברות רבות, על המדינה לקחת אחריות".

גיל לין, מנכ"ל איגוד התעשייה ציין בדבריו: "למרות הקורונה, גם השנה המשיכה הצמיחה של התעשייה הקיבוצית והגענו למכירות של 52.5 מיליארד ₪. מפעלי האיגוד הם המעסיק הגדול ביותר בפריפריה הישראלית, מעל 50 אלף מועסקים מתוכם 30 אלף בישראל רובם בפריפריה. התעשייה הקיבוצית גם מובילה בהטמעת גישות של אחריות חברתית, כאשר כשליש מהחברות המופיעות במדד "מעלה" הן חברות קיבוציות. שמנו לעצמנו ארבע מטרות עיקריות: הראשונה, התמודדות עם מחסור בכוח אדם, השנייה, חדשנות בתעשייה, השלישית, אחריות תאגידית והרביעית עידוד השקעות במפעלים קיבוציים. במסגרת מטרות אלו השקנו מודל חדש שיסייע לחזק את הפריפריה ואת המפעלים. מודל eGoodJobs יאפשר להגדיל את כמות העובדים האיכותיים במפעלי הפריפריה ולשלב התיישבות ותעשייה".

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית הדס דניאלי ילין, בירכה את המשתתפים בכנס ואמרה: "270 המפעלים הקיבוציים, הפרוסים לאורכה ולרוחבה של ישראל מדן ועד אילת – הם הקטר שמוביל לצמיחת הפריפריה. בזכותכם ובזכותכן מגיעה החדשנות לגולן ולגליל העליון, לנגב המערבי ולערבה ואוכלוסייה חדשה מגיעה לפריפריה.

האתגר הבא של התעשייה הקיבוצית (שכבר עוסקת בו באופן שוטף וגם כאיגוד), של המדינה והחברה הישראלית כולה הוא משבר האקלים. המאבק בהתחממות הגלובלית תופס תאוצה בתקופה האחרונה, הן ברמה הבין-לאומית והן כאן בישראל. לנו, הקיבוצים, יש הזדמנות להיות ראש החץ במאבק הזה. עלינו לצפות את פני העתיד ולהבין כי זהו הזמן לפעול. יש לנו את היכולת ועלינו החובה להימצא בחזית המאבק בהתחממות הגלובלית, תוך הבנת התועלות הכלכליות הטמונות בכך מחד, ומאידך בהבנת החובה המוסרית המוטלת עלינו, למען העתיד ולמען כולנו".

המפכ"ל לשעבר רנ"צ רוני אלשייך, נשא דברים: "המשטרה קטנה על המדינה ויש מקומות בהם האזרח לא מקבל את מה שמגיע לו. הציבור והמדינאים צריכים להבין שאי אפשר לתת מענה ללא שוטרים".

בעניין תכנת 'פגסוס' אמר: "יש דברים שלא אתייחס אליהם. ההבחנה בן פגסוס ובין הכלי המשטרתי היא כמו השוואה בין קיה ופורשה. כשאתה מפעיל את פגסוס יש לך את כל ההיסטוריה של הטלפון. כשיש לך את הכלי המשטרתי יש לך מהטלפון רק את הימים בהם צוטטו. המשטרה פעלה באופן מדויק בהתאם לחוק ולפרשנות".

לגבי החריגות הוסיף: "אין שוטר שעשה פעולה בזדון בניגוד לצו כלשהו".

התעשיה הקיבוצית היא גוף כלכלי משמעותי במשק הישראלי והיא כוללת כ-300 מפעלים בתחומים שונים המפוזרים בכל רחבי הארץ מגבול הלבנון ועד חבל אילות. התעשיה מעסיקה כ- 50,000 עובדים, בעלת מחזור של יותר מ-50 מיליארד ש"ח ומהווה כ-12% מהייצוא התעשייתי של ישראל. 

בסיום הכנס התקיים טקס שבו העברי יונתן בשיא יו"ר איגוד התעשיה הקיבוצית את התפקיד לעדו רודוי מחליפו. עדו הודה עידו ליונתן על תרומתו ל 10 שנות כהונתו של יונתן לתעשיה הקיבוצית ולכלכלה הישראלית, בהמשך הציג עידו את תוכניותיו לקידום התעשיה הקיבוצית ואילו בשיא הודה על שיתוף הפעולה עם הגורמים השונים במהלך השנים.

הארוע הסתיים בהופעה של ליאור סושרד

3783
דילוג לתוכן